MARKETING STRATEGIES: ASSESSING THE PROSPECTS FOR ADAPTATION AND APPLICATION OF PERFORMANCE EVALUATION METHODS IN PUBLIC HEALTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pub.health.2024.1.14

Keywords:

public health, marketing strategies, performance monitoring and evaluation, health promotion

Abstract

Objective – to evaluate the possibilities and prospects of adapting methods and techniques for evaluating the effectiveness of business marketing strategies in systems for monitoring and evaluating the effectiveness of information and communication campaigns in the field of public health Materials and methods. The results of the study and practical application of various tools for evaluating the effectiveness of marketing strategies and advertising campaigns that are widely used in the business sector were used The bibliosemantic research method, the method of logical-structural and content analysis were applied. The study is based on a systematic approach. Results. The analysis of basic approaches to evaluating the effectiveness of advertising campaigns in business is presented and the possibilities of adapting individual components for use in the system of quality assessment of information and communication campaigns in the field of public health are assessed. The priority of the communication component of effectiveness evaluation is determined and variants of common methods and techniques for evaluation at different stages of the implementation of an advertising campaign are presented with an emphasis on the possibility of application in the field of public health. Conclusions. There is a great potential of the methods developed by the business sector for evaluating the effectiveness of marketing strategies for use in the field of public health and promotion of a healthy lifestyle. The prospects of using these methods in the field of public health will allow not only to effectively evaluate advertising campaigns aimed at maintaining and improving public health, but also to turn strategies into means of influencing the behavior of citizens.

References

Домашева Є.А., Зозульов О.В. Підходи до оцінювання ефективності маркетингових інтернет-комунікацій. Економічний вісник Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". 2016. 13. С. 353–360.

Котлер Ф., Армстронг Г. Основи маркетингу (переклад з англійської). Підручник. Науковий світ, Київ 2022. С. 880.

Ковшик В.І., Зубкова А.Б. Оцінка ефективності інтернет-реклами. Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ": зб. наук. пр. темат. вип.: Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. Харків НТУ "ХПІ". 2011. 39. С. 69–77.

Everett М., Arvind Singhal, М. Margaret Quinlan. Diffusion of innovations. An integrated approach to communication theory and research. Routledge, 2014. С. 432–448.

D.A. Drossos, et al. Advertising on the Internet: Perceptions of Advertising Agencies and Marketing Managers. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 2010. 6(3). С. 244–264

Дудко О.С. Оцінювання дієвості та ефективності реклами. Актуальні проблеми економіки. 2012. 3. С. 174–182.

Digital Advertising Worldwide. STATISTA [Електронний ресурс]. URL: https://www.statista.com/outlook/216/100/digital-advertising/worldwide#market-revenue

Бойчук І.В., Музика О.М. Інтернет в маркетингу. Підручник. Київ: Центр учбової літератури. 2010. 512 с.

Сологуб О.П., Капінус Л.В. Оцінка ефективності інтернет-реклами. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2010. 3 (11). С. 65–68.

Домашева Є.А., Зозульов О.В. Підходи до оцінювання ефективності маркетингових інтернет-комунікацій. Економічний вісник Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". 2016. 13. С. 353–360.

Знаменська М.А. Медико-соціальне обґрунтування системи комунікацій в охороні здоров’я: авторефер. дис. д-ра мед. наук: 14.02.03. «Соціальна медицина». Київ, 2016. С. 20.

Randolph W., Viswanath K. Lessons learned from public health mass media campaigns: marketing health in a crowded media world. Annu Rev Public Health. 2004. 25. С. 419–437.

D.A. Drossos, et al. Advertising on the Internet: Perceptions of Advertising Agencies and Marketing Managers. International Journal of Internet Marketing and Advertising. 2010. 6(3). С. 244–264.

Albarran A.B. Management of Electronic and Digital Media, 6th ed. Boston, FL, USA: Cengage Learning. 2017. С. 339.

Karnowski V., Kümpel A.S., Leonhard L., Leiner D.J. From incidental news exposure to news engagement. How perceptions of the news post and news usage patterns influence engagement with news articles encountered on Facebook. Comput. Hum. Behav. 2017. 76. С. 42–50.

Published

2024-07-31

Issue

Section

Статті