ПРАВОВІ ОСНОВИ, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ОСВІТНЬОЇ ПІДГОТОВКИ ТЕРАПЕВТІВ МОВИ І МОВЛЕННЯ В ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ЯК ЧЛЕНІВ МУЛЬТИДИСЦИПЛІНАРНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЙНОЇ КОМАНДИ З НЕМЕДИЧНОЮ ОСВІТОЮ

Автор(и)

  • Марія Геннадіївна Аравіцька Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-2000-823X
  • Лідія Миколаївна Шеремета Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-0334-4226
  • Едуард Йосипович Лапковський Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-1945-0602
  • Ольга Михайлівна Петрик Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0001-5446-5995
  • Галина Мирославівна Зеленчук Івано-Франківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0002-8618-9224
  • Ірина Романівна Нестеренко Івано-Франківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0002-8358-291X
  • Світлана Павлівна Наконечна Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-7683-3493

DOI:

https://doi.org/10.32782/pub.health.2024.1.3

Ключові слова:

терапія мови і мовлення, реабілітація, освітня програма, навчання, охорона здоров’я

Анотація

Актуальність. Унаслідок бойових дій та високої захворюваності цивільного населення в лікувальних та реабілітаційних закладах виник високий попит на фахівців – членів мультидисциплінарної реабілітаційної команди з немедичною освітою – терапевтів мови і мовлення. Проте в Україні не розроблені та не функціонують освітні програми за цією спеціальністю. Мета роботи – вивчення та систематизація нормативних професійних компетентностей терапевтів мови і мовлення як основи створення освітньої програми спеціальності 227.3 «Терапія мови і мовлення». Матеріали та методи. Для досягнення мети дослідження був проведений аналіз законодавчої бази роботи терапевтів мови і мовлення як членів мультидисциплінарної реабілітаційної команди з позиції власного досвіду підготовки фахівців галузі знань 227 «Терапія та реабілітація». Результати дослідження. Основними професійними відмінностями фахівців у галузі охорони здоров’я (терапевтів мови і мовлення) від осіб з гуманітарною освітою є можливість здійснення та оцінки ними результатів діагностичних функціональних та інструментальних методик медичного спрямування, виконання специфічних інтервенцій для корекції стану здоров’я хворих людей різного віку не тільки з вродженими, але й з набутими патологічними станами, ведення специфічної документації. Усі ці дії здійснюються в межах відповідності такої діяльності юридичним аспектам щодо несення відповідальності за стан здоров’я пацієнта. В освітню програму для підготови терапевтів мови і мовлення потрібно включати дисципліни, які формують уявлення щодо функціонування мультидисциплінарної реабілітаційної команди, характеризують механізми і методики здійснення профілактики, скринінгу, діагностики, оцінювання, терапевтичного втручання, консультування, адміністрування, дослідження і ведення генетичних, вроджених, розвиткових, набутих і нейродегенеративних розладів комунікації та ковтання. Під час створення освітньої програми доцільно враховувати особливості основних контингентів пацієнтів для роботи терапевтів мови і мовлення – хворих з наслідками гострих порушень мозкового кровообігу, черепно-мозкових травм, реанімаційних станів (зокрема, з трахеостомою та таких, що потребують нутрітивної підтримки), захворюваннями ЛОР-органів, осіб похилого віку, дітей з вадами розумового та фізичного розвитку. Висновки. Створення освітніх програм спеціальності 227.3 «Терапія мови і мовлення» повинно ґрунтуватись на правових та кваліфікаційних вимогах до цієї професії, принципах підготовки фахівців у галузі охорони здоров’я та засадах функціонування мультидисциплінарних реабілітаційних команд.

Посилання

Закон України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20#Text.

Постанова Кабінету Міністрів України «Типове положення про мультидисциплінарну реабілітаційну команду» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1268-2021-%D0%BF#n262.

Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2011-12#Text.

Породько М.І. Робота терапевта мови і мовлення у гострому періоді реабілітації. М.І. Породько, К.М. Шевчук. Health & Education. 2023. № 4. С. 215–219. DOI: https://doi.org/10.32782/health-2023.4.30.

Koval N. Dynamics of kinesiophobia and physical functioning parameters in the elderly adults with sarcopenic obesity under the influence of the physical therapy program. N. Koval, M. Aravitska. Clinical and Preventive Medicine. 2023. № 4. Р. 88–95. DOI: https://doi.org/10.31612/2616-4868.4(26).2023.13.

Didokha I.V. Effect of a physical therapeutic intervention on locomotive syndrome in the elderly patients with Parkinson’s disease and sarcopenia. I.V. Didokha, M.G. Aravitska, Ya.M. Yatsiv, O.V. Hrecheskyi. Health, sport, rehabilitation. 2023. № 9 (1). Р. 55–68. DOI: https://doi.org/10.34142/HSR.2023.09.01.05.

Наказ Міністерства охорони здоров’я України «Зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я»» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://moz.gov.ua/uploads/10/50415-dn_1769_10102023_dod.pdf.

Наказ Міністерства охорони здоров'я України «Про затвердження Примірного табелю матеріально-технічного оснащення стаціонарних реабілітаційних відділень, підрозділів закладів охорони здоров'я, які надають реабілітаційну допомогу дорослим у післягострому реабілітаційному періоді» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0995282-23#Text.

J. McRae, E. Montgomery, Z. Garstang, E. Cleary. The role of speech and language therapists in the intensive care unit. J Intensive Care Soc. 2020. № 21(4). Р 344–348. DOI: 10.1177/1751143719875687.

C.J. Zaga, C. Chao, T. Cameron, et al. A Multidisciplinary Approach to Verbal Communication Interventions for Mechanically Ventilated Adults With a Tracheostomy. Respir Care. 2023. №68(5). Р. 680–691. DOI: https://doi.org/10.4187/respcare.10511

L. Istanboulian. Barriers to and facilitators for use of augmentative and alternative communication and voice restorative devices in the adult intensive care unit: a scoping review protocol. L. Istanboulian, L. Rose, Y. Yunusova, F. Gorospe, C. Dale. Syst Rev. 2019. №8(1). Р. 311. DOI: https://doi.org/10.1186/s13643-019-1232-0

Постанова Кабінет Міністрів України "Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/315-2024-п#n35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Номер

Розділ

Статті