INFLUENCE OF FACTORS ON THE MENTAL HEALTH OF YOUNG UKRAINIANS STUDYING IN HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN MEDICAL SPECIALTIES IN NEW REALITIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/pub.health.2025.1.1Ключові слова:
громадське здоров’я, психічне здоров’я, психоемоційний стан студентів України, дистанційне навчанняАнотація
Актуальність. Психічне здоров’я належить до найбільш вагомих та серйозних проблем, тому що воно є провідним чинником продуктивності праці й сприяє економічному розвитку країни. Потенціал будь-якої нації залежить від молоді та молодих фахівців, які проходять навчання в закладах вищої освіти. Тому вирішено провести дослідження щодо психоемоційного стану студентської молоді та розробити стратегії для підвищення ментального здоров’я. Мета дослідження: дослідити вплив різних форм навчання на психоемоційний стан студентів, що навчаються в закладах вищої освіти за медичними спеціальностями під час запровадження воєнного стану й ведення активних бойових дій на території України. Вивчити доцільність запровадження змішаної форми навчання і впливу різних форм навчання на якість здобутих знань.Методи: бібліосемантичний аналіз, опитування, соціологічний підхід, медико-статистичні методи, системний підхід та аналіз змісту, структурно-логічний аналіз.Результати дослідження. Результати дослідження показали, що емоційний стан українських студентів суттєво змінюється залежно від форми навчання під час війни. Студенти, які навчаються за денною формою навчання, відзначили, що якість навчання покращилася після переходу з онлайн-навчання. Більшість опитаних студентів задоволена якістю здобутої освіти 86,8 ± 3,37 % і лише 13,2 ± 3,37 % висловили незадоволеність якістю здобутої освіти. Оцінка зібраних даних показала, що більше половини респондентів, а саме 56,0 ± 4,82 %, уважають, що здобуття освіти в онлайн-форматі впливає на якість здобутих знань, лише 16,2 ± 3,67 % зазначили, що онлайн-форма навчання взагалі не впливає на якість освіти. При цьому 82,1 ± 3,83 % респондентів уважають онлайн-форму навчання оптимальним і більш доцільним у сучасних умовах, а 17,9 ± 3,83 % респондентів зазначають, що онлайн-формат навчання є неприйнятним навіть під час воєнного стану. За даними опитування, 81,7 ± 3,86 % студентів відзначили погіршення психоемоційного стану під час переходу на денну форму навчання в умовах воєнного стану й лише 18,3 ± 3,86 % респондентів не відчули жодних змін у психоемоційному стані.Перехід до системи навчання є стресом для студентів насамперед через тривалі бойові дії, постійні повітряні тривоги та порушення сну через сукупність усіх факторів. Висновки. Результати дослідження демонструють готовність студентів адаптуватися до нових обставин, а також необхідність продовжувати вивчати й оцінювати наявні програми для студентів у психологічній підтримці, які покращують їх психічне здоров’я та адаптаційні можливості. А також демонструють потребу в розробленні нових програм підтримки, які відповідають потребам студентів у стресових і надзвичайних ситуаціях.
Посилання
Комплексний план заходів у сфері психічного здоров’я на 2013–2030 рр. Копенгаген: Європейське регіональне бюро ВООЗ. 2023. URL: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/373791/WHO-EURO-2023-2618-42374-71262-ukr.pdf?sequence=5&isAllowed=y (дата звернення 30.01.2025)
GBD 2019 Mental Disorders Collaborators. Global, regional, and national burden of 12 mental disorders in 204 countries and territories, 1990–2019: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2019. The Lancet Psychiatry. 2022. №9(2). P. 137–150.
Vigo D., Thornicroft G., Atun R. Estimating the true global burden of mental illness. The Lancet Psychiatry. 2016. № 3(2). P. 171–178.
Набір інструментів ініціативи ВООЗ QualityRights. Оцінювання та покращення якості послуг і дотримання прав людини у закладах охорони психічного здоров’я та соціального забезпечення. Копенгаген : Європейське регіональне бюро ВООЗ. 2023. URL: https://iris.who.int/handle/10665/366575. (дата звернення 25.01.2025)
Табачніков С. І. Психіатрія та наркологія ХХІ століття: проблеми та шляхи їх вирішення. Науково-інформаційний вісник. Академії наук вищої освіти України. 2012. № 1 (78). С.124–129.
Lazarewicz M. A., Moksnes U. K., Reidunsdatter R. J., Wlodarczyk D. Mental wellbeing of higher education students in challenging times. Frontiers in Public Health. 2025. № 12. URL: https://www.frontiersin.org/journals/public-health/articles/10.3389/fpubh.2024.1368443/full (дата звернення 08.01.2025)
Khan R., Jehi T., Zaman S., Peachey A. The impact of COVID-19 on college students’ mental health. Journal of American College Health. 2024. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4727099/v1
Шевченко Т. В., Горбунова І. В. Вивчення впливу фінансового стресу на психічне здоров’я молоді в Україні. Український медичний часопис. 2022. №6(1). С. 12–19.
Охорона психічного здоров’я підручник для лікарів / за ред. Л. М. Юр’євої, Н. О. Марути. Харків : Строков Д. В., 2022. 194 с.
American College Health Association-National College Health Assessment III: Reference Group Executive Summary Spring 2024. American College Health Association. 2024. URL: https://www.acha.org/wp-content/uploads/NCHA-IIIb_SPRING_2024_REFERENCE_GROUP_EXECUTIVE_SUMMARY.pdf.
Mirza A. A., Baig M., Beyari G. M., Halawani M. A. Depression and anxiety among medical students: a brief overview. Advances in Medical Education and Practice. 2021. №12. Р.393–398. https://doi.org/10.2147/AMEP.S302897
Михайлишин У. Б., Сухан В. С., Анталовці О. В. Психологічний стан здобувачів вищої освіти в період воєнного стану. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2024. № 2. С. 27–33. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.2.5
Лазаренко В., Саніна Н. Психологічний стан студентів закладу вищої освіти під час війни. II Міжнародна студентська наукова конференція «Модернізація та сучасні українські і світові наукові дослідження», 22 квітня 2022 р., м. Тернопіль, 2022. С. 239–240. URL: https://archive.liga.science/index.php/conference-proceedings/article/view/34.