FEATURES OF STUDENT YOUTH HEALTH IN WAR CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/pub.health.2025.1.8

Keywords:

health, physical, mental, and social health indicators, students, risk factors, Cardiovascular diseases (CVDs), health self-assessment, physical activity, higher education institutions, health of young people

Abstract

Topicality. The study of university students’ health provides critical insights into the components of well-being–physical, mental, and social–and highlights potential issues that require targeted interventions and preventive strategies.Objective. The aim of this research is to empirically assess the indicators of physical, mental, and social health, as well as students’ self-perceived health status. Materials and Methods. The study was based on a combination of theoretical and empirical approaches, descriptivestatistics methods as well. Empirical methods included a set of validated psychodiagnostic tools and self-report measures (The Methodology (Voitenko V.),the Sstudent Health Questionnaire (Dushanina S.), the WAM (well-being, activity, mood) method, Self-assessment of Psychophysiological State (Kokun O.), the Somatic Symptoms Scale (Chaban O., Haustova O., et al.), the Giessen Subjective Complaints List (GBB-8), the Mental Health Continuum – Short Form (MHC-SF) by Keyes C. (adapted by Nosenko E. & Chetveryk-Burchak A.), the Individual Psychological Health Model (Kozlov A.), the Ryff’s Psychological Well-Being Scales (PWB), UCLA Loneliness and Social Isolation Scale (Russell, Peplau, & Ferguson), the Subjective Loneliness Scale (Dukhnovsky S.), the Patient Health Self-Assessment Questionnaire (Chaban O., Haustova O., et al.)). Results. The article considers the assessment of physical, mental, and social health indicators, describes the physicalhealth status of university students within the realities of contemporary educational settings. An empirical study isoutlined, focusing on main groups of indicators, including physical, mental, and social health, along with students’self-evaluation of their well-being. Both objective and subjective health indicators were analyzed, revealing concerningtendencies in the deterioration of physical well-being over the course of academic training, accompanied by an increasein chronic complaints and absenteeism. Empirical data indicate that the psychophysiological state of students is generally within a satisfactory or sufficient range. The average intensity of somatic symptoms is identified, with the exhaustion scaleprevailing. The mental health state is found to be noticeably suppressed, predominantly shaped by intellectual and self-identity dimensions. Students exhibit well-defined life goals and self-awareness, along with a somewhat expressed sense of loneliness, instances of social isolation, and anxiety. The paper underscores the significance of incorporating physicalactivity into the everyday lives of students. Conclusions. The findings of the study contribute to revising current approaches to physical education in highereducation institutions, enhancing the implementation of health-promotion programs, and strengthening support for students’ mental well-being.

References

Абрамов В. В., Клапчук В. В., Неханевич О. Б. та ін. Фізична реабілітація, спортивна медицина : підручник. Дніпро : Журфонд, 2014. 456 с.

Громадське здоров’я : підручник / Грузєва Т. С., Лехан В. М., Огнєв В. А. та ін. ; за заг. ред. Т. С. Грузєвої. Вінниця : Нова Книга, 2023. 616 с.

Дубогай О. Д. Комплексна методика вивчення й оцінки рухового розвитку організму молодших школярів. Основи здоров’я та фізична культура. 2007. № 6. С. 10–13.

Єфімов Д. В., Замрозевич-Шадріна C. Р., Вікторова Л. В. Проблема здоров’язбереження здобувачів вищої осві- ти в умовах дистанційного навчання. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика навчання з галузей знань. 2022. Вип. 43. Т. 1. С. 105–109.

Крівіч С. М. Методичні вказівки для проведення практичних і самостійних занять з дисциплін «Фізичне виховання», «Фізична культура». Харків : ХНАМГ, 2012. 55 С.

Круцевич Т. Ю., Воробйов М. І., Безверхня Г. В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2011. 224 с.

Магльований А., Петрук А., Лесько О., Кожух Н. Фізична підготовка в системі формування військових фахівців провідних іноземних армій. Спортивна наука України. 2015. № 5 (69). С. 16–20.

Несен О., Клименченко В. Оцінка фізичної підготовленості студентів закладу вищої освіти. Харків, 2020. С. 114–118.

Попович Д., Гевко У., Бойко В., Миндзів К., Ба А., Вайда О. Оцінка фізичного розвитку здобувачів вищої освіти. Україна. Здоров’я нації. Вип. № 4. 2024. С. 11–16. https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.4/02.

Рибальченко О. М. Компоненти психологічної безпеки особистості : матеріали Міжнародної наукової конференції «Роль психології та педагогіки в духовному розвитку сучасного суспільства», 30–31 липня 2022 р. Рига, Латвія : «Видавництво Балтія», 2022. С. 45–48.

Рожко С. Г. Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження: колективна монографія / за ред. проф. Ю. Д. Бойчука. Харків, 2017. 488 с.

Самохвалова І. Ю., Рибалко П. Ф., Моргунов О. А. Рухова активність та мотивація до занять з фізичного виховання студенток закладів вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка. 2020. № 10 (104). С. 235–244.

Бойко Г. Л., Козлова Т. Г., Шарафутдінова С. У. Досягнення ефекту дотримання норм рухової активності та формування стресостійкості у здобувачів вищої освіти в умовах російсько-української війни. Фізичне виховання в контексті сучасної освіти : тези доповідей XVII Міжнародної науково-методичної конференції. Національний авіаційний університет. Київ, 2022. С. 17–19.

Фізичне виховання, спорт та здоров’я людини: досвід, проблеми, перспективи : матеріали ХІ Всеукр. наук.- практ. онлайн-конф., м. Київ, 12 грудня 2024 р. Київ : Київський столичний ун-т ім. Б. Грінченка, 2024. 235 с.

Сокрут В. М. Фізична, реабілітаційна та спортивна медицина. Т. 1. Краматорськ : Каштан, 2019. 480 с.

Вдосконалення системи фізичного виховання та спорту в контексті європейського розвитку : монографія / І. І. Маріонда, Е. М. Сивохоп, В. А. Товт та ін. ; за заг ред. І. І. Маріонди. Ужгород : РІК-У, 2024. 250 с.

Гавришко С. Г., Мороз Ф. В. Особливості функціонування системи фізичного виховання здобувачів вищої освіти в сучасних умовах. Міжнародний науковий журнал «Освіта і наука». 2024. Випуск 1 (36). С. 69–78.

Hilman A. Yu. The mental health of the population in the war conditions: theory, practical aspects of psychological assistance: Scientific monograph “Public health system in Ukraine and EU countries: realities, transformation, development vectors, perspectives”. 1st ed. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2023. P. 310–336. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/349.

Published

2025-05-30

Issue

Section

Статті