ШЛЯХИ ОПТИМІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ КУРСУ З ОРГАНІЗАЦІЇ ТА НАДАННЯ ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ В УМОВАХ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pub.health.2024.2.2Ключові слова:
анкетування, здоров’я, домедична допомога, навчання, надзвичайні ситуації, студентиАнотація
Актуальність. Повномасштабна агресія Російської федерації вплинула на всі аспекти суспільного життя громадян України, акцентувавши найбільш важливі соціально значимі види діяльності та проблеми, що з ними пов’язані. З огляду на те, що рівень доступності медичної допомоги є однією з детермінант громадського здоров’я, з одного боку, а збільшення запиту на розвиток первинної ланки медичного забезпечення в умовах воєнних дій на всій території України − з іншого, високий рівень готовності до надання своєчасної та якісної домедичної допомоги постраждалим є одним з пріоритетних завдань сьогодення. Розроблення та впровадження програм підготовки громадян різних спеціальностей з домедичної допомоги, тобто реалізації державної політики у цій сфері, повинно відбуватися на науковій основі. Проте висвітлення в науковій літературі питань з надзвичайно актуальної проблеми − організації сучасного технологічного та методичного забезпечення викладання домедичної допомоги − не є достатнім, науково обґрунтованим і не враховує особливостей сучасного періоду розвитку соціуму в Україні. Мета – науково обґрунтувати шляхи оптимізації навчального процесу викладання організації та надання домедичної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій. Матеріали та методи. Представлені результати досліджень, що проводились протягом трьох років з використанням методів анкетування, опитування, хронометражного спостереження, бібліографічного та статистичного методів. Результати. Позитивну відповідь на питання в анкеті «Чи усвідомлюєте ви важливість власної готовності до надання домедичної допомоги постраждалому?» дали 100% здобувачів вищої освіти, крім того, 97,9% з них мають намір постійно вдосконалювати свої практичні навички з базової підтримки життя постраждалого. Отже, можна стверджувати про наявність достовірно високого рівня позитивного мотиваційного складника до опанування курсу з домедичної допомоги у здобувачів. Нами було враховано теоретичну підготовку студентів, а саме середню кількість балів із теми за допомогою стандартизованих тестових завдань на платформі дистанційного навчання Likar. За допомогою анкетування визначаємо студентів, які практично готові надавати домедичну допомогу – «5» балів анкетування. Саме цих студентів використовуємо методом фасилітації, утворивши мікрогрупи. Провівши кореляцію між вхідним рівнем знань студентів та готовністю надавати домедичну допомогу після впровадження експерименту встановили, що існує кореляційний зв’язок (R0=0,628 на рівні значимості p=0,01). Висновки. Результати анкетування дозволяють провести організацію навчально-виховного процесу з урахуванням особливостей базового рівня кожного студента, застосовувати метод фасилітації, що сприяє як більш ефективному використанню навчального часу, так і організації студентоцентрованого заняття.
Посилання
Закон України «Про систему громадського здоров’я» від 06.09.2022 р. № 2573-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#Text.
Концепція розвитку системи екстреної медичної допомоги, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 р. № 383-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/383-2019-%D1%80#Text.
Шевчук О.Є., Бойко Ю.М. Використання інформаційних технологій в медицині за умов дистанційної форми навчання. I науково-практична конференція з міжнародною участю «Комунікація як необхідна складова освітнього процесу майбутніх лікарів та провізорів». Ukrainian scientific medical youth journal, Supplement. 2022. № 2 (130), с. 47. https://doi.org/10.32345/USMYJ.SUPPLEMENT.4.2022.
Дюдіна І.О. Використання цифрових ресурсів для забезпечення світоглядно-пізнавальної підготовки майбутніх лікарів в умовах військового стану та пандемії COVID-19. Управління якістю науково-дослідницької діяльності у закладах вищої та фахової передвищої освіти в умовах воєнних реалій : матеріали всеукр. наук.-пед. підвищ. кваліфікації, м. Одеса, 10 травня – 21 червня 2022 р. Одеса : Гельветика, 2022. С. 95–96.
Білоус О.С. Особливості викладання змістового модулю «Домедична допомога в екстремальних ситуаціях» для студентів другого курсу медичних факультетів за спеціальністю 222 «Медицина». Науково-педагогічне стажування «Вплив цифровізації на вищу медичну освіту». 2024. С. 14–18.
Лях Ю.Є., Гур’янов В.Г. Авторський пакет MedStat v. 5.2. 2003–2019.
Kanda Y. Investigation of the freely available easy-to-use software “EZR” for medical statistics. Bone Marrow Transplantation. 2013. 48(3), 452–458. https://doi.org/10.1038/bmt.2012.244.
Бойко Ю.М., Мельник В.Г., Мартиненко С.О., Луцак О.О., Гринзовський А.М., Калашченко С.І. Симуляційні технології як невід’ємна складова підготовки сучасного лікаря. Матеріали науково-практичної конференції з міжнародною участю «Медична симуляція: погляд у майбутнє (впровадження інноваційних технологій у вищу медичну освіту України)». 2023. С. 43–45.
Мартиненко С., Калашченко С., Савченко Н., Андрєєва О. Сучасні технології відпрацювання практичних навичок з надання домедичної допомоги при надзвичайних ситуаціях як шлях набуття фахових компетенцій фармацевтичного працівника. 2020.
Mysliva O., Nykyforova O., Kuntsevych I. The modern methods of first aid (premedical care) teaching in the police institutions. Philosophy, Economics and Law Review. 2021. № 1 (2). P. 219–231. https://doi.org/10.31733/2786-491X-2021-2-219-231.
Karkera S., Devendra N., Lakhani B., Manahan K., Geisler J. A review on modern teaching and learning techniques in medical education. EIKI Journal of Effective Teaching Methods. 2024. 2(1). https://doi.org/10.59652/jetm.v2i1.128.
Калашченко С., Гринзовський А., Дюдіна І., Мартиненко С. Інтерактивні технології у формуванні фахових компетентностей з домедичної допомоги у студентів молодших курсів. Міжнародний медичний конгрес студентів і молодих вчених. 2020. С. 183.