АДАПТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ ЗАЛЕЖНО ВІД РІВНЯ ФІЗИЧНОГО ЗДОРОВ’Я ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ЗМІН У ДИНАМІЦІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pub.health.2024.2.12Ключові слова:
фізичне здоров’я, адаптаційні можливості, студенти медичного закладу вищої освіти, міжсесійний період, сесійний період, тренінгАнотація
Актуальність. Збереження та зміцнення здоров’я молоді було, є і буде пріоритетним завданням для науковців. Однак останні дослідження демонструють зниження показників фізичного розвитку осіб молодого віку та стрімке погіршення стану їхнього здоров’я. Фізичне здоров’я вказує на рівень росту й розвитку органів і систем організму, є основою морфологічних і функціональних резервів адаптаційних реакцій. Ефективність пристосування людини до впливу факторів навколишнього середовища залежить від її адаптаційних можливостей, які є індивідуально-типологічними характеристиками певної особи й забезпечують спроможність успішно адаптуватися у фізіологічному та психологічному плані. Мета роботи – проаналізувати індивідуальні адаптаційні можливості студентів молодших курсів закладу вищої медичної освіти залежно від рівня фізичного здоров’я й особливості їх змін у динаміці навчального процесу, а також оцінити ефективність авторської психокорекційної програми «Оптимізація психофізіологічних ресурсів організму». Матеріали та методи. У ході дослідження обстежено 230 практично здорових студентів Вінницького національного медичного університету ім. М.І. Пирогова віком від 17 до 22 років. Студенти-медики проходили дослідження в декілька етапів: на І курсі в міжсесійному й сесійному періодах і на ІІ курсі в міжсесійному й сесійному періодах. На ІІ курсі навчання частина студентів узяла участь в авторській психокорекційній програмі «Оптимізація психофізіологічних ресурсів організму». Оцінювання рівня фізичного здоров’я проводили за методикою кількісної експрес-оцінки рівня соматичного здоров’я. Адаптаційні можливості студентів визначали за класичною загальноприйнятою методикою. Для статистичного аналізу використовувався ліцензійний статистичний пакет «Statistica 6.1» (ліцензія № ВXXR901E245722FA). Достовірність різниці значень між незалежними кількісними величинами визначали за допомогою U-критерія Мана-Уітні. Різницю між величинами, вираженими у %, визначали за формулою Вейбера. Результати дослідження. Аналізуючи фізичне здоров’я студентів-медиків, установили, що рівень фізичного здоров’я вище середнього мали 4,3%, середній рівень – 22,6%, нижче середнього – 31,7%, низький рівень – 41,3% молоді, тоді як високий рівень фізичного здоров’я не реєструвався загалом. Адаптаційні можливості прямо пропорційно залежать від рівня фізичного здоров’я, зі зниженням рівня фізичного здоров’я знижується адаптаційний потенціал організму, особливо під час інтенсивних розумових навантажень (сесії). Достовірність різниці між порівнюваними групами становила р<0,001, р<0,01, р<0,05. Відмічалася позитивна динаміка в адаптації до умов навчання в медичному закладі вищої освіти серед студентів, які засвоїли авторську психокорекційну програму. Висновки. Більшість студентів мала середній, нижче середнього й низький рівні фізичного здоров’я. Надмірні інтелектуальні навантаження посилюють напруження механізмів адаптації людини, виснажуючи її ресурси. Опанувавши навички психокорекційної програми, можна ефективно працювати над збереженням власних резервів.
Посилання
Герасименко С.Ю. Рівень фізичного (соматичного) здоров’я студентів 1-го курсу закладу вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. № 5K (165). С. 48–52.
Аналіз рівня здоров’я вступників до вищих військових навчальних закладів / Є. Куришко, М. Корчагін, В. Откидич та інші. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2023. № 1 (61). С. 28–36.
Шафранський В.В. Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України 2015 рік. Київ : МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України». 2016.
Шпортун О.М., Савчук З.С. Психологічні особливості самоефективності осіб юнацького віку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2020. № 11. С. 88–101.
Леонтьєва З. Розрахунок адаптаційного потенціалу, оцінка адаптаційних можливостей організму і рівнів здоров’я студентів Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького. Медичні науки. 2017. № XLVII. С. 64–70.
Максимова К.В. Визначення індивідуальних адаптаційних можливостей студенток І-х курсів вищих навчальних закладів м. Харкова різного профілю. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2017. № 25. С. 72–76.
Вербовий В., Кушнірук М. Професійна адаптація студентів до навчання в закладах вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2020. № 3. С. 53–67.
Апанасенко Г.Л., Попова Л.О. Медична валеологія. Київ : Здоров’я, 1998. 246 с.
Тисевич Т.В. Аналіз фізичного здоров’я студентів закладу вищої медичної освіти. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022. № 2 (36). С. 159–165.