ЕФЕКТИВНІСТЬ ТА ПРОБЛЕМИ ВПРОВАДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС ПІД ЧАС ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

  • С. В. Гозак Державна установа «Інститут громадського здоров'я імені Марзєєва НАМН України» https://orcid.org/0000-0002-6379-7331
  • О. Т. Єлізарова Державна установа «Інститут громадського здоров'я імені Марзєєва НАМН України» https://orcid.org/0000-0002-2860-9059
  • Т. В. Станкевич Державна установа «Інститут громадського здоров'я імені Марзєєва НАМН України» https://orcid.org/0000-0003-3998-3748
  • О. В. Линчак Білоцерківський інститут неперервної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» https://orcid.org/0000-0002-2026-384X
  • Н. В. Лебединець Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0003-1339-3387
  • А. М. Парац Державна установа «Інститут громадського здоров'я імені Марзєєва НАМН України» https://orcid.org/0000-0003-4301-5336
  • О. П Рудницька Державна установа «Інститут громадського здоров'я імені Марзєєва НАМН України» https://orcid.org/0000-0002-5065-3152

DOI:

https://doi.org/10.32782/pub.health.2024.2.1

Ключові слова:

ментальне здоров’я, вчителі, психологічні інструменти, «психологічні хвилинки», навчальний процес

Анотація

Актуальність. Два навчальних роки поспіль в Україні у навчальний процес інтенсивно впроваджувались психологічні інструменти під назвою «психологічні хвилинки». Ці підходи рекомендовані МОН України і передбачають використання різних технік та вправ для підтримки ментального здоров’я учнів. Мета цього дослідження – оцінити особливості впровадження «психологічних хвилинок» в освітній процес та вплив використання психологічних інструментів на ментальне здоров’я вчителів під час воєнного стану. Матеріали та методи. Наприкінці 2022/2023 та 2023/2024 навчальних років було проведене рандомізоване опитування 920 (820 жіночої статі) вчителів з усіх регіонів України. Середній вік респондентів становив 45,5±0,4 року. Вчителі надали інформовану згоду і заповнили спеціально розроблений опитувальник. Симптоми тривоги та депресії визначали за допомогою опитувальників GAD-2 та PHQ-2. Результати дослідження. Частка осіб з тривожними симптомами серед учителів становила 38,9±1,7%, а з депресивними – 45,6±1,7%. При цьому не було статистично достовірних відмінностей залежно від року спостереження, хоча серед жінок частка осіб, які відчувають симптоми депресії, була вищою, ніж серед чоловіків на 13,8%. 95,7% вчителів 1–4 класів, 86,4% вчителів 5–9 класів, 54,6% вчителів 10–11 класів інтегрували психологічні засоби в освітній процес. У 2023/2024 році майже 70% вчителів повідомили, що найефективнішими були дихальні вправи та такі засоби арт-терапії, як ізотерапія та музикотерапія. Розраховані логістичні регресійні моделі з урахуванням віку, статі, місця проживання, форми навчання, предмета та класу викладання не показали достовірних відмінностей імовірності розвитку симптомів тривоги та депресії залежно від того, проводили вчителі «психологічні хвилинки» чи ні. Висновки. Результати цього дослідження вказують на необхідність перегляду підходів до впровадження програм психологічної підтримки вчителів у закладах загальної середньої освіти, а також свідчать про необхідність подальшого спостереження за учасниками освітнього процесу під час війни з метою удосконалення майбутніх стратегій підтримки ментального здоров’я.

Посилання

Schwartz N., Click K., Bartel A. Educational Psychology: Learning and Instruction. International Handbook of Psychology Learning and Teaching. (Eds.) / Joerg Zumbach, Douglas Bernstein, Susanne Narciss, Giuseppina Marsico. Cham : Springer International Publishing, 2022. P. 1–35. DOI: 10.1007/978-3-030-26248-8_67-1.

Huang J., Nigatu Y.T., Smail-Crevier R. та ін. Interventions for common mental health problems among university and college students: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Psychiatric Research. 2018. Vol. 107, 12. P. 1–10. DOI: 10.1016/j.jpsychires.2018.09.018.

Nuttman-Shwartz O. The Moderating Role of Resilience Resources and Sense of Belonging to the School Among Children and Adolescents in Continuous Traumatic Stress Situations. The Journal of Early Adolescence. 2019. Vol. 39, № 9. P. 1261–1285. DOI: 10.1177/0272431618812719.

Negri A., Barazzetti A., Rinzivillo A., Mariani R., Di Monte C. Cognitive and Relational Processes Associated to Mental Health in Italian High School Students during COVID-19 and Russian-Ukrainian War Outbreaks. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2024. Vol. 21, № 4. P. 508. DOI: 10.3390/ijerph21040508.

Litvak-Hirsch T., Lazar A. The Contribution of Long-Term Mindfulness Training on Personal and Professional Coping for Teachers Living in a Conflict Zone: A Qualitative Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. Vol. 17, № 11. P. 4096. DOI: 10.3390/ijerph17114096.

Maryam Sadat Sharifian, Pat Kennedy. Teachers in War Zone Education: Literature Review and Implications. International Journal of the Whole Child. 2019. Vol. 4, №. 2. P. 9–26. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1233673.pdf.

Єлізарова О.Т., Гозак С.В., Станкевич Т.В., Парац А.М., Линчак О.В., Лебединець Н.О. Вплив організації дистанційного навчання на здоров’я вчителів. Довкілля та здоров’я. 2022. № 1 (102). С. 11–19. https://doi.org/10.32402/dovkil2022.01.011.

Fenwick-Smith A., Dahlberg E.E., Thompson S.C. Systematic review of resilience-enhancing, universal, primary school-based mental health promotion programs. BMC Psychology. 2018. Vol. 6, № 1. P. 30. DOI: 10.1186/s40359-018-0242-3.

Fu C., Underwood C. A meta-review of school-based disaster interventions for child and adolescent survivors. Journal of Child & Adolescent Mental Health. 2015. Vol. 27, № 3. P. 161–171. DOI: 10.2989/17280583.2015.1117978.

Про інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році : Лист Міністерства освіти та науки України № 1/9530-22 від 19.08.2022 року. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2022/08/20/02/Instruktazh-metod.rekom.shchodo.orhaniz.osv.protsesu.2022-2023.navchalnomu.rotsi.20.08.2022.pdf.

Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році : Лист Міністерства освіти та науки України № 1/13749-23 від 12.09.23 року. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-instruktivno-metodichni-rekomendaciyi-shodovikladannya-navchalnih-predmetivintegrovanih-kursiv-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u-20232024-navchalnomuroci.

Granada-López J.M., Ramón-Arbués E., Echániz-Serrano E. et al. Mental health knowledge and classroom experiences of school teachers in Aragon, Spain. Frontiers in Public Health. 2023. Vol. 11, 27.06.2023. P. 1171994. DOI: 10.3389/fpubh.2023.1171994.

Costardi C.G., D’agostini A.C.C., Pan P.M. та ін. Digital mental health interventions for school teachers – A narrative review. Early Intervention in Psychiatry. 2024. Vol. 17, № 8. P. 749–758. DOI: 10.1111/eip.13431.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27

Номер

Розділ

Статті