The nature and significance of constitutional review in a rule-of-law state
DOI:
https://doi.org/10.32782/2223-9995.2024.25.2Keywords:
rule of law, constitutional review, constitutional justice, separation of powers, justiceAbstract
The article explores the phenomenon of constitutional review as a cornerstone of the immune system of the social organism. Among the pressing theoretical and practical issues of constitutional review, determining the place and role of this institution within the system of state power holds paramount significance. In recent decades, there has been a widespread global movement toward the implementation of constitutional review in states. This process raises important questions of political economy: why do self-governing governments voluntarily constrain themselves through constitutional means? What explains the global shift towards constitutional supremacy? It has been established that polar views exist not only in theory but also in the practice of constitutional justice regarding constitutional review. Furthermore, the lack of clarity and certainty impedes the establishment of an effectively functioning system of specialized constitutional review, whose primary objective is to provide sustainable dynamism to social development. In such contexts, clarifying the role and place of constitutional justice bodies within the system of state power and ensuring the necessary and sufficient conditions for their proper functioning are of fundamental importance. The article concludes that the status of constitutional jurisdiction bodies is defined by their functional nature and scope of powers within the state. Accordingly, specialized constitutional review bodies occupy a unique position among the highest state institutions. In most countries, the decisions of such bodies are final and binding, and their legal force is equivalent to that of constitutional provisions. This underscores the complexity and multifaceted nature of their functional essence.
References
Tom Ginsburg & Mila Versteeg. Why Do Countries Adopt Constitutional Review. 30 Journal of Law. Economics and Organization, 587 (2014). 50 р.
Sieyes Вт. Quc-ce quc c'est le Tiers Etat? Цит. за: Verfassungsgerichtsbarkeit in Westeuro-pa. Vol. І. P. 296.
Kelsen H. La Garantic juridictionclle de la Constitution (la justice constitutionelle). Revue du Droit Public et de la Science Politique en France et a I’Etranger. Paris, 1928. P. 250. Цит. за: Brewer-CariasA Judicial Review in Comparative Law. Cambridge, 1989. P. 124.
Ковальчук В. Б. Роль та місце Конституційного Суду України в системі органів державної влади. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2010. № 1. С. 114–126.
Шевчук С. В. Основи конституційної юриспруденції. Харків : Консум, 2002. 296 с.
Waldron, Jeremy. Judicial Review and the Conditions of Democracy / Waldron J. The Journal of Political Philosophy. 1998. Vol. 6. No 4.
Шаповал В. М. Офіційне тлумачення як функція Конституційного Суду України (проблеми теорії). Вісник Конституційного Суду України. 1999. № 3. С. 57–63.
Арутюнян Г. Г. Індивідуальна конституційна скарга: європейські тенденції системного розвитку. [Електронний ресурс] / Конституційний Суд Республіки Вірменія, 1997–2014. С. 2–3. URL: http://www.concourt.am/armenian/structure/president/articles/kiev2011.pdf.
Конституція Киргизької Республіки. Конституції нових держав Європи та Азії. Київ : Право, 1996. С. 154.
Скомороха В. Є. Конституційний Суд України в механізмі державної влади : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.02. Національна юридична академія України ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2001. 19 с.
Фрицький О. Ф. Конституційне право України : підручник. Київ : Юрінком Інтер, 2002. 445 с.
Веніславський Ф. В. Взаємодія гілок влади як принцип основ конституційного ладу України. Право України. 1998. № 1. 124 с.
Козюбра М. І. Конституційний Суд в системі органів державної. Державно-правова реформа в Україні. Київ, 1997. С. 22–23.